sonargemeinschaft

sonargemeinschaft [sonar alliance] is the name Dirk Raulf and Frank Schulte give
to their duo activities.


Their collaboration, which began in 1995 with the “teatime” performance series,
has gone on to include productions for West German Radio WDR, the Goethe
Institute, the Bundeskunsthalle and the European Commission. They have created
music for the stage (Essen, Oberhausen) and radio plays (WDR,
DeutschlandRadio) as well as curating events and starting their own POISE label.


Only in 2007 did sonargemeinschaft become a live improvising duo, spurred on by appearances in Raulf's concert series “please don't feed” and an invitation from West German Radio.


sonargemeinschaft presents its collaborations with colleagues in an open-ended series.

The first of these encounters took place at the LOFT in Cologne on December 13, 2007, when Raulf and Schulte teamed up with legendary guitarist Fred Frith.

 

This gratifying evening now has been released as a CD titled “drift” (poise 15,
distributed by Alive). The two sets (“elsewhere” is sonargemeinschaft pure, “all
aboard” a trio with Fred Frith) have been taken 1:1 from the concert recording
and only minimally fine-tuned.

More information at:
www.poise.de
www.sonargemeinschaft.de
www.dirkraulf.de
www.fredfrith.de

 

 

some reviews

Downtown Music Gallery NYC about DRIFT.

This fine disc was recorded live at The Loft in Cologne in December of 2007 and it features Dirk Raulf on saxes, Frank Schulte on electronics and Fred Frith on electric guitar. (...) 'drift' is an appropriate title as some/much of this does drift. This disc features two long pieces and each one develops in a rich-hued, organic way. The first piece, "Elsewhere", features just the duo of Dirk on sax and Frank on electronics. Dirk sounds like he is playing tenor and slowly, the sax and eerie electronic sounds build and blend so well. (...) The second, longer piece is titled "All Aboard" and features the trio. (...) I dig the way the trio work together, blending diverse sounds into a swirling stream that keeps shifting as it flows. (...) This a most focused improv date that flows together and works just right. - BLG

 

Felix Klopotek in StadtRevue 12-08

"Raulf und Schulte erweisen sich als Virtuosen atmosphärischer Improvisation, aus dem Kontrast von statischen Klangflächen und ständigen Aktionen entsteht bei ihnen kein Gegen-, sondern ein Miteinander. Die Klänge werden nicht addiert, vielmehr entstehen aus zunächst abstrakten Improvisationskonstellationen Melodien, schält sich ein tiefer, satter, niemals aufdringlicher Groove heraus. Schulte findet mit seinen Maschinen die richtige Mischung aus Penetranz und Zurückhaltung, während Raulf die zeitgenössische Saxofonliteratur zitiert.".

 

Rigobert Dittmann in Bad Alchemy No. 59

"Schulte kitzelt und kurbelt den Geist aus der Maschine, Frith belässt es nicht bei Tableguitargimmicks, er langt zwischen Geknarze oder verbeulten Glissandos richtig zu. Aber es ist dann wieder Raulf, der an die Herzfasern rührt, auch wenn Schulte das mit Vogelgezwischer und einer Endlosrillenphrase ein wenig ironisiert."

 

Hans-Jürgen Linke in Frankfurter Rundschau, aug 28, 2008

"wohltuend frei, lebendig, kompakt ..."

 

Martin Woltersdorf in Kölner Stadt-Anzeiger, sep 19, 2008

"Dynamik und Feingefühl gehen vom Saxofonisten Raulf aus, der ausbricht und sich doch wieder zurücknimmt. Elektroniker Schulte entwirft zarte, luftumwehte Sounds, während Frith daran schabt und kratzt."

 

Pierre Durr in Intra-Musiques 80 (2009)

"SONARGEMEINSCHAFT n'est autre que le duo entre les deux créateurs du label et la première pièce, Elsewhere, de près de 30 minutes se résume à la confrontation du saxophone avec l'électronique de Frank Schulte. Ce dernier crée un environnement rythmique délicat et évolutif (dérivant à l'image du titre de l'ensemble, "drift"), parfois plus affirmé, sur lequel se greffent les notes erratiques parfois éructées, d'un saxophone. Une ambiance un peu glauque de recherche sous-marine (d'où le nom de sonargemeinschaft ?), qui, avec l'adjonction des effets générées par la guitare de Fred FRITH sur la seconde pièce (un peu plus de quarante minutes), all aboard s'anime davantage, se déstructure ou suit un cours plus en harmonie, alors que le saxophone de Dirk RAULF se meut de temps en temps en cris animaliers."